Doa Nabi Yusuf Memohon Diselamatkan Dari Rayuan Wanita


doa, nabi, yusuf, zulaikha, kisah, cerita, mesir
Pada posting sebelumnya telah diuraikan doa Nabi Adam dan doa Nabi Yunus dan doa Nabi Isa. Pada posting kali ini kita akan coba bahas tentang doa Nabi Yusuf.

Nabi Yusuf telah memberi contoh dan teladan bagi kemurnian jiwanya dan keteguhan hatinya tatkala menghadapi godaan Zulaikha, isteri majikannya. Ia diajak berbuat maksiat oleh Zulaikha seorang isteri yang masih muda belia, cantik dan berpengaruh, sedang ia sendiri berada dalam puncak kemudaannya, di mana biasanya nafsu berahi seseorang masih berada di tingkat puncaknya. Akan tetapi ia dapat menguasai dirinya dan dapat mengawal nafsu
kemudaannya, menolak ajak isteri yang menjadi majikannya itu, karena ia takut kepada Allah dan tidak mahu mengkhianati majikannya yang telah berbuat budi kepadanya dirinya dan memperlakukannya seolah-olah anggota keluarganya sendiri. Sebagai akibat penolakannnya itu ia rela dipenjarakan demi mempertahankan keluhuran budinya, keteguhan imannya dan kemurnian jiwanya.

Doa Nabi Yusuf AS Memohon Diselamatkan Dari Rayuan Wanita Dalam Al Quran Surah Yusuf Ayat 33
doa nabi yusuf, kisah, cerita, nabi, zulaikha, tergoda, godaan, wanita
Doa Nabi Yusuf Agar Diselamatkan Dari Godaan Wanita


Arti Doa Nabi Yusuf di atas adalah:
Wahai Tuhanku, penjara lebih aku sukai daripada memenuhi ajakan mereka kepadaku. Dan jika engkau hindarkan daripada tipu daya mereka, tentu aku akan cenderung untuk (memenuhi keinginan mereka) dan tentulah aku termasuk orang - orang yang bodoh (QS. Yusuf: 33)

 
Nabi Yusuf memberi contoh tentang sifat seorang ksatria yang enggan dikeluarkan dari penjara sebelum persoalannya dengan Zulaikha dijernihkan. Ia tidak mahu dikeluarkan dari penjara kerana memperoleh pengampunan dari Raja, tetapi ia ingin dikeluarkan sebagai orang yang bersih, suci dan tidak berdosa. Karenanya ia sebelum menerima undangan raja kepadanya untuk datang ke istana, ia menuntut agar diselidik lebih dahulu tuduhan-tuduhan palsu dan fitnahan-fitnahan yang dilekatkan orang kepada dirinya dan dijadikannya alasan untuk memenjarakannya.

Terpaksalah raja Mesir yang memerlukan Yusuf sebagai penasihatnya, memerintahkan pengusutan kembali peristiwa Yusuf dengan Zulaikha yang akhirnya dengan terungkapnya kejadian yang sebenar, di mana mereka bersalah dan memfitnah mengakui bahawa Yusuf adalah seorang yang bersih suci dan tidak berdosa dan bahwa apa yang dituduhkan kepadanya itu adalah palsu belaka.

Suatu sifat utama pembawaan jiwa besar Nabi Yusuf menonjol tatkala ia menerima saudara-saudaranya yang datang ke Mesir untuk memperolehi hak pembelian gandum dari gudang pemerintah karajaan Mesir. Nabi Yusuf pada masa itu, kalau ia mahu ia dapat melakukan pembalasan terhadap saudara-saudaranya yang telah melemparkannya ke dalam sebuah perigi dan memisahkannya dari ayahnya yang sangat dicintai. 

Namun sebaliknya ia bahkan menerima mereka dengan ramah-tamah dan melayani keperluan mereka dengan penuh kasih sayang, seolah-olah tidak pernah terjadi apa yang telah dialami akibat tindakan saudara-saudaranya yang kejam dan tidak berperikemanusiaan. Demikianlah Nabi Yusuf dengan jiwa besarnya telah melupakan semua penderitaan pahit yang telah dialaminya akibat tindakan saudara-saudaranya itu dengan memberi pengampunan kepada mereka, padahal ia berada dalam keadaan yang memungkinkannya melakukan pembalasan yang setimpal. Dan pengampunan yang demikian itulah yang akan berkesan kepada orang yang diampuni dan yang telah dianjurkan oleh Allah dan Rasul-Nya dalam beberapa ayat Al-Quran dan beberapa hadis nabawi.

Selain doa nabi yusuf di atas, ada lagi doa Nabi Yusuf Memohon agar akhir hidupnya khusnul khotimah seperti yang diabadikan Al Quran dalam Surah Yusuf ayat 101 berikut ini:
doa nabi yusuf, cerita, kisah, riwayat, zulaikha, istri nabi yusuf, ketampanan nabi yusuf
Doa Nabi Yusuf As agar Akhir Hidupnya Khusnul Khotimah

Arti Doa Nabi Yusuf di atas adalah:
Ya Tuhanku. sesungguhnya Engkau telah memberi anugerah kepadaku sebahagian kerajaan dan telah mengajarkan kepadaku sebahagian tabir mimpi. (Ya Tuhan) Pencipta Langit dan Bumi. Engkaulah pelindungku di dunia dan di akhirat, wafatkanlah aku dalam keadaan Islam dan gabungkanlah aku dengan orang - orang yang sholeh (QS. Yusuf: 101)


Tags yang terkait dengan doa nabi yusuf: ketampanan nabi yusuf, doa nabi yusuf, kisah nabi yusuf lengkap, istri nabi yusuf, riwayat nabi yusuf, kisah nabi yusuf dan zulaikha, kisah nabi yusuf dipenjara, cerita nabi yusuf. Diolah dari berbagai sumber.

Share on Facebook
Share on Twitter
Share on Google+

Related : Doa Nabi Yusuf Memohon Diselamatkan Dari Rayuan Wanita